Wednesday, June 10, 2015

Ramadhan Al Murtabak

     Kurang daripada lapan hari lagi untuk kita menyambut bulan yang dinanti ketibaannya oleh hampir keseluruhan umat Islam (bukan semua). Setiap kita mempunyai memori masing-masing dalam bulan ibadah ini. Antara kenangan yang aku ingat sampai sekarang ialah berpuasa ketika berada di Kelantan. Masa tu aku masih belajar di Asasi Pengajian Islam, UM. Kemeriahan Ramadhan di negeri ni bukan seperti di negeri-negeri lain yang mana banyak program ihya' ramadhan dijalankan oleh kerajaan negeri. Qaryah Ramadhan atau perkampungan Ramadhan merupakan agenda utama yang menjadi tumpuan ramai muslimin dan muslimat untuk menunaikan solat tarawih secara berjemaah. Menjadi suatu kebiasaan masjid-masjid di sini untuk meng'import' imam-imam dari negara Arab.

     Menjemput para imam arab ni pada aku bukanlah sesuatu perkara yang membanggakan atau boleh dibanggakan. Sebabnya? Kelantan mempunyai berpuluh-puluh sekolah tahfiz sama ada yang dikelola oleh kerajaan negeri atau kerajaan pusat. Bagaimana mungkin satu negeri yang digelar serambi Mekah masih lagi perlu bawa masuk imam-imam arab. Perkara ni bagi aku, kurang rasional melainkan hanya satu tindakan yang mem'bazir' dan populis. 



     Cukup dengan sedikit komentar mengenai jemputan kepada pak-pak arab sebagai imam di sini. Biasa yang aku perhati, kita terlalu banyak membeli juadah untuk berbuka sampai selalunya banyak yang membazir. Kita puasa untuk berbuka atau puasa untuk capai taqwa? Tu satu persoalan yang perlu ditanya kepada diri sendiri. Tujuan puasa tu sendiri untuk menjadi orang yang bertaqwa. Bukan nak menghalang orang membeli dan sebagainya, tapi sebab tak nak membazir. Kononnya bila berpuasa, kita dapat rasa kesusahan saudara-saudara kita di Palestin, Afrika Selatan dan Rohingya. Kau dah lahap 3 keping murtabak, nak sembang kau rasa susah derita homeless dan orang yang tak makan 3 hari? Syaitan dah kena ikat, jangan kau pula jadi syaitan.

     Sangka baik jela pada orang-orang yang bawa balik 6 beg plastik juadah berbuka dari bazar ramadhan, mungkin dia punya wife tak masak atau ada anak ramai. Cuma bagi kita sendiri, kena tengok sekadar mana yang kita perlu, tu yang kita beli. Kalau rasa dah terlebih, bagi jela dekat jiran sebelah rumah, dapat juga pahala puasa. 
  

     Suatu hakikat yang agak menakutkan adalah apabila telah masuk bulan Ramadhan, perangai kita masih sama, tidak berubah apatah lagi bertambah baik. Pada masa tu kita sedar yang tu lah diri kita sebenarnya. Hanya kita yang berdepan dengan nafsu kita. Bulan-bulan biasa, kita senang nak menyalahkan syaitan. Sekarang ni, syaitan dah diikat, namun diri kita sama juga tak berubah, masih dengan perangai syaitonnn. Dalam hadis, Nabi cakap syaitan dah berputus asa untuk menyesatkan kita dalam perkara-perkara besar. Benda-benda yang kita cakap remeh ni lah sebenarnya yang kadang-kadang buat kita tergelincir.

     "Banyak makan, kurang produktiviti, kurang ibadah, kurang to'ah".
     "Apabila perut penuh, kosonglah fikiran dan keraslah hati".

No comments:

Post a Comment